Učit cizí jazyky po telefonu? „Punkový“ nápad s parádními výsledky - Telf
Blog

Učit cizí jazyky po telefonu? „Punkový“ nápad s parádními výsledky

Jak vznikl Telf

Doba čtení: 10 minut

S učením cizích jazyků je to podobné jako s hubnutím. Aby se člověk něco naučil, potřebuje pevnou vůli a chuť něco dokázat. Právě to nám ale někdy chybí a učení nikam nevede. Jak si pomoci? No hubnutím! Když pomáhá jíst méně a častěji, v pravidelných intervalech, nemohlo by přesně tohle fungovat i při studiu jazyků? A ještě k tomu bez složité logistiky, jen s telefonem v ruce, prostě úplně jinak a jednodušeji? Mohlo. A přesně tak také funguje naše jazyková škola Telf.

Jak se cizí jazyky učit nejlépe – po telefonu

Hubnoucí paralela se zrodila v hlavě pana Opatrného, duchovního otce naší školy a hlavně reálného otce jedné malé slečny při dlouhé cestě autem z dovolené na Krymu. Protože má jazyky rád a v mládí je studovat nemohl, chtěl dát alespoň své dceři možnost naučit se jazyků co nejvíce a nejlépe už v raném věku. Nenásilně, jednoduše, s radostí a pravidelně, protože jen tak to podle něj mělo smysl:

„ Ariana měla v té době 8 let a chodila do druhé třídy základní školy. Chtěl jsem, aby se učila každý den po malých dávkách, které by ji příliš nezatěžovaly a které by tím pádem chtěla i sama ráda plnit. Věřil jsem, že to bude mít stejný efekt, jako mají malé kapky vody padající na skálu – když kapou pravidelně každý den, provrtají do skály díru.“

Přesně tak se měly do Ariany zavrtávat i jazykové znalosti, díky malým dávkám a pravidelnosti. „Zároveň pro mě bylo důležité, aby se učila užitečné věci a slovíčka a dokázala jazyk aktivně používat – aby zvládla říct, že má hlad nebo žízeň, protože v dané chvíli třeba křečka ve své slovní zásobě opravdu nepotřebovala“, doplňuje pan Opatrný.

Dlouhou dobu se snažil najít službu, která by jeho představě co nejvíce vyhovovala, ale bohužel neúspěšně. A proto se iniciativy chopil sám, pro dceru začal chystat pravidelné dávky slovíček a učení na dva týdny dopředu a sám jí se vším pomáhal.

Jaromír Opatrný
Jaromír Opatrný

Výsledek? Dcera stále více ovládající angličtinu a spokojený táta, který se rozhodl začít svou metodu aplikovat po telefonu a to i u zaměstnanců své logistické firmy. Na pár minut denně, bez nutnosti dojíždění, s telefonem v ruce a hlavně bez stresu a v pohodě mohli jeho kolegové i rodina studovat jazyk, který ke své práci potřebovali.

Že by celou věc měla řešit spíše lektorka, bylo panu Opatrnému jasné brzy. Po ruce měl naštěstí Urszulu, nadšenou milovnici jazyků, která mu už nějakou dobu pomáhala se všemi možnými písemnými přípravami. Stát se učitelkou bylo to poslední, co by Ulu napadlo, ale jednoho dne jí prostě v ruce skončilo několik telefonních čísel a spolu s nimi jasný návrh „vymysli to, vyzkoušej, uč“.

Tak to zkusila a světe div se – byla to parádní zkušenost!

Výuka cizích jazyků, která baví a má výsledky

Od té doby uplynulo už jedenáct let, z jedné tak trochu punkové aktivity se stala regulérní jazyková škola a nejen Ula, ale i dalších 20 lektorů učí každý den po telefonu desítky studentů. Z čehož má Ula coby zakladatelka školy pořádnou radost, o to větší, oč méně čekala, že někdy v životě bude dělat právě toto.

„Já vlastně nikdy učit nechtěla, protože mé zkušenosti se školou byly všelijaké. U nás doma se mluvilo 4 jazyky a učit se je mi připadalo strašně přirozené. Ve škole se ta přirozenost ztratila a nahradilo ji automatické biflování slovíček a vyplňování nesmyslných cvičení, u kterých mi dávalo víc zabrat je pochopit než vyplnit.“

Ne zrovna efektivní výuka jazyků se navíc spojila i s negativními zkušenostmi s učitelkami: „Zatímco učitelka angličtiny na základce byla skvělá a kromě znalostí mi dala i pocit, že všechno zvládnu a naučím se cokoliv, s jinými učiteli už to drhlo. Ať už s ponižující matikářkou, která mě odradila i od vysněného gymplu, nebo s angličtinářkou na střední, které se zase nelíbili až moc aktivní studenti, což přesně sedělo na mě – jazyky jsem prostě milovala.“

Urszula Kurzyszová

Tehdy si Ula uvědomila, jak důležitou roli učitelé hrají, jak dokáží ovlivnit lidské životy i to, jak zvládáme úkoly, které si před sebe klademe. A dnes je vlastně za své negativní zkušenosti vděčná, protože díky nim ví, jak dělat věci jinak:

„Naše studenty motivujeme a chceme, aby je učení bavilo. Aby se na něj těšili a bylo součástí jejich běžného života. A z každého jejich úspěchu máme stejnou radost, jako by to byl náš vlastní úspěch.“

A právě okamžité pokroky studentů i radost a nadšení, s jakým k volání a k celému studiu cizího jazyka přistupují, Ulu motivovaly, aby se do učení vrhla naplno se vší vervou: „Je úžasné vidět, jak lidi opouští stres a rozmluví se. A ten pocit, když se vám student začátečník vrátí z první cesty do zahraničí a vypráví vám, jak si konečně uměl SÁM objednat víno a ubytování – ten je prostě k nezaplacení.“

Spolu se svými lektorkami lidem vrací sebevědomí a bojuje proti přežitému přesvědčení, že někteří lidé na studium cizích jazyků nemají schopnosti ani talent: „Když něco takového slyším, chce se mi křičet! Všichni na to mají, akorát se každý potřebuje učit jiným způsobem a to je ta krása mého povolání. Najít to nejvhodnější pro toho daného studenta a pomoci mu prošlapat si vlastní cestičku. Protože žádná řeč není cizí, je jen jiná a člověk si k ní potřebuje tu svou cestu najít.“

Prostě tak trochu jiná jazyková škola

Za třináct let fungování už Ula a její kolegyně stihly prošlapat více než dvě stovky takových cest a s mnoha studenty po ní jdou bok po boku ještě dnes:

„Myslela jsem si, že mě ta radost po několika letech přejde, že to všechno zevšední. Přece jen máme lekce 5x týdně a to je na několikaletý kontakt hodně. Ale k mému obrovskému překvapení se opravdu denně stále tetelím nadšením při každém krůčku studenta vpřed. A to některé z nich učím třeba 9 let! Jazyky je baví, chtějí s nimi být v kontaktu a tak je i po 9 letech stále cvičíme a šperkujeme.“

V čem vidí důvod toho, že studenti zůstávají tak dlouho? A přibývají k nim stále noví a noví? Velký vliv na to podle ní má lidský a osobní přístup všech lektorů, který lidi motivuje. A samozřejmě i výsledky, které výuka přináší a to i díky tomu, že vše probíhá o dost jinak, než jak jsou lidé zvyklí.

„Myšlenka učení cizích jazyků po telefonu je ve své podstatě geniální – můžete se učit kdekoliv a kdykoliv, třeba při opalování na zahradě, nebo při pauze v práci. Žádné cestování, dojíždění, hodinové sezení v šedé učebně s dalšími dvaceti lidmi kolem. Lekce trvá pár intenzivních minut a s jazykem jste v kontaktu každý den.“

Sama Ula se takhle učí španělštinu i gruzínštinu a už by nikdy neměnila: „Jsem nadšenou cestovatelkou a potřebuji být stále v pohybu. Proto mi výuka po telefonu tak vyhovuje, je bezprostřední a neuvěřitelně dostupná. A každodenní kontakt s jazykem mi pomáhá učit se maximálně efektivně – nestíhám zapomínat, nová slovíčka okamžitě procvičuji, vkládám do vět, zvykám si, že tím jazykem komunikuji. A hlavně! Nemusím sama sebe každý den motivovat k učení, protože mi telefon prostě každý den v danou hodinu zazvoní a zvednout hovor je to nejmenší. Zkuste to srovnat s hodinovým dojížděním na osobní lekci.“

Stejný názor má i pan Opatrný, který služeb jazykovky Telf využívá dodnes jak pro svou rodinu, tak i pro své zaměstnance:

„Telf vnímám jako skvělý bič na slabou vůli. Malé denní dávky vás příliš nezatíží a současně mají dle mého názoru mnohem větší efekt, než 1 či 2 hodinové lekce týdně. Prostě maximální výsledky s minimálním úsilím, to je přesně to, co hledám. A s Telfem proto nemůžu být spokojenější.“

Z jedné doslova na koleně vymyšlené metody se tak stal efektivní nástroj výuky, který si úspěšně našel cestu k lidem a inspiroval i jiné školy. A neustále se vyvíjí – k původní výuce angličtiny přibývaly postupně další a dnes Telf vyučuje celkem 11 cizích jazyků včetně japonštiny či řečtiny.

Tým lektorů tvoří vlastní výukové materiály a studenty učí podle studijních typů, tedy přesně tak, jak potřebují, aby jejich snaha měla maximální výsledky. Ve svých osobních účtech mají studenti přístup ke všem důležitým informacím, slovíčkům i tipům, jak se můžou učit ještě lépe, aniž by o tom věděli – třeba při poslechu písničky, nebo když si budou chvíli sami se sebou povídat italsky.

„Kromě denních lekcí tu prostě chceme být pro naše studenty i jako kouči, kteří je na jejich cestě podpoří a pomůžou jim najít vhodný způsob, jak si cizí jazyk zamilovat a obklopit se jím co nejlépe i v běžném životě – posune je to mílovými kroky dopředu a právě o to nám jde,“ usmívá se Ula.

Chcete se na takovou cestu vydat také? Stačí k tomu jen málo – udělat první krok a objednat si u nás ten správný kurz právě pro vás. Už teď se na vás těšíme 🙂